Alada
- Autoría: Evelí Adam Orriols
- Dimensions: Gran i lleugera 200x70
- Materials constructius: Animes d'arrels de pi negre
- Any de producció: 2016-2024
- Municipi: Font de Sant Eudald Cami Ral Campdevànol
- Categoria elemental: Aigua, aire, terra
- Etnografia:
Descripció etnogràfica: al costat de l'aigua i de la Font de Sant Eudald, enmig d'oms centenaris plens de salut. El pou de ciència mitològica Joan Soler i Amigó ens torna a informar:
Ala
Simbolitza l'espiritualitat: atribut d'intel·ligència, fantasia, amor, immortalitat. La iconografia mostra déus i herois amb casc alat i sandàlies alades- Atenea , Diana, Hermes-; els cupidos i angelets de l’amor duen petites ales i les de la victòria són grandioses : les dels àngels són de colom i les dels dimonis de ratpenat. En el bestiari fantàstic medieval abunden dracs, lleons, serpents, cavalls alats- Pegàs, l’Alicorn medieval.
Refranyer:
<<Tocat de l’ala>> (de l'àngel del vent de l’esperit: èxtasi: no ser-hi del tot) ; <<Tenir un perdigó a l'ala>> (emportat per); << Fer l’aleta>> (galantejar; en lèxic casteller , quan l'enxaneta corona un castell i saluda movent el braç).
Soler i Amigó, Joan. 1988. Enciclopèdia de la Fantasia Popular Catalana, (p. 17). Editorial Barcanova
- Cançons:
Música
Els déus de la partença. Jordi coma
- Literatura:
Poesia:
Pau Elies
Mediterrània Ed. Oliveres 2017Ara, lentament,
partiu en la barca dolça i serena
d’un estiu qualsevol
i jo us encomano als déus de la partença
mentre el velam besa l’aire dels enamorats
i, mútuament
us emmiralleu als líquids vidres
dels vostres ulls.
que el somni d'esperança
sigui el segur nauxer d’aquestes hores
i que el vent de la tendror
us acondueixi vers els blaus
secrets de l’amor.
Jo us encomano als déus de la partença.
Pau Elies
Mediterrània Ed. Oliveres 2017
- Etnobotànica:
PIXALLITS O DENT DE LLEÓ
Espècie: Taraxacum officinale (F. H. WIGG.)
Aquesta planta, avui tan coneguda, no comença a ser apreciada s, als botànics per les seves «curioses» flors i com a remei és una planta bona per l'arterioesclerosi, les hemorroides i el colesterol.
Pel que fa als «angelets», es creia que una vegada els havies bufat, els «pèls» (vilans) que quedaven enganxats equivalien als anys (en altres versions més truculentes, els mesos) que et quedaven de vida. Una variant més amable assenyala que els «angelets» que queden enganxats, indiquen els fills que tindràs en el futur.
A Macbeth, es diu que és una herba de les bruixes i en les cerimònies vudú es recomana disposar-la dins una bossa de franel·la vermella i portar-la penjada al coll, per aconseguir que es facin realitat els teus desitjos.
Fins al segle XVI. I, això, a pesar que serveix per a moltes coses: dona nèctar a les abelles, els infants jugaran amb els seus «angelets», a la cuina ens serveix per a fer amanides.

- Etnopsicologia:
EL LLEÓ ALAT: Novament tenim un animal mitològic compost per diferents parts d'altres animals com a compendi, en aquest cas, de virtuts i beneficis. El Lleó Alat o Alada té cos de lleó, ales d'àliga i cap d'home barbat. Es posaven per parells davant de les portes de la zona de Mesopotàmia, aquests éssers proporcionaven bona sort als que passaven entre ells i protecció davant del mal que portaven les persones que volien passar a la ciutat, impedint-los el pas. Estaven molt vinculats amb els corrents d'aigua, veritable riquesa d'aquelles zones semidesèrtiques. El cap humà els proporcionava intel·ligència, les seves fortes urpes a terra els vinculaven a la fertilitat de la terra, la barba es relacionava amb els déus, la tiara amb banyes per força i vitalitat dels toros. Al ventre tenien escates de peix i les ales de l'àliga eren representacions del sol. Tot això signes propicis relacionats amb la bona sort, amb el cel, la terra, i el subsòl fèrtil.
Quan es construïen, se'ls esculpia amb la cara del rei que governava aleshores. Totes les parts d'animals tan diferents en una figura tan beatífica i venturosa parlaven de l'equilibri entre el cel, el sol, els déus, l'aigua i la terra i, per tant, de la prosperitat de les collites. La seva colossal figura fins a cinc metres d'alt era un símbol molt potent sota el qual els habitants de la ciutat se sentien protegits. No és casual que un animal tan benèfic hagi estat posat al costat de la font de Sant Eudald, patró de la veïna Ripoll.


















