Rei Cérvol
  • Autoría: Evelí Adam Orriols
  • Materials constructius: Suport de corten. Ànima d’arrels de pi negre, exposat a sol i serena.
  • Any de producció: 2016- 2024
  • Municipi: Gombrèn
  • Categoria elemental: Terra
  • Etnografia:

    El culte al cérvol i la Deessa (The deer and the Goddess)

    El cérvol ha estat considerat sovint com un animal sagrat per diversos motius. Les seves aparicions entre les boscúries han estat assimilades a vegades amb les ànimes o missatgers divins, sent representat així sobretot com a cérvol de color blanc. La seva aparició en contes i llegendes així ho corroboren. Però el seu significat també està fortament lligat amb l'arbre i el renaixement. 

    En diverses cultures asiàtiques i precolombines té aquest sentit de renovació, a causa dels brots de les seves banyes. En la Europa prehistórica també hauria de tenir un sentit similar i hi ha qui el relaciona també amb la Gran Deessa Mare, afegint també el seu valor en la fertilitat i fecunditat. Aquest caràcter sembla quedar reflectit en aquest petroglif gallec de Laxe da da Rotea do Mendo, (1800-1200 a.C) en la que hi ha un cérvol de considerables dimensions, amb un gran fal·lus i el que entre les seves banyes apareix un brau amb un gran penis.

    L'aspecte de la regeneració i el seu vincle amb la mort no es pot desvincular, efectivament, de la seva cornamenta que va creixent i mudant any rere any. En la mitologia celta els cérvols tiraven del carro de Flidhais-la deessa de la caça- i van ser adorats com conductors de les ànimes al món espiritual. 

    Aquest mateix significat es desprèn a vegades en el món romà; una mostra és la làpida de Septimini Sili del museu d'Oviedo, en la que a sota del nom del difunt apareix un cavall que persegueix a un cérvol entre dos arbres d'un bosc (amb molta seguretat és una referència al viatge al més enllà).

    Aquesta simbologia es va traspassar al mite cristià gràcies a la figura de Sant Eustaqui, i la seva llegenda de la caça del cérvol; la visió de Sant Eustaqui. Per nosaltres és una paràbola sobre la cristianització de la figura sagrada del cérvol gràcies al simbolisme de la creu. No podem obviar que la creu precisament ha estat considerada també com una al·legoria a l'arbre de la Vida, és a dir que tenim una triple referència en una mateixa representació i així es veia en l'Edat Mitja, en la que en alguns emblemes apareix representada la creu entre la cornamenta (completant-se així la relació arbre-creu i arbre-banyam). 

    Aquesta relació entre banyes i arbre sagrat té una antiguitat insondable i sense cap mena de dubte té vincles amb el xamanisme i la seva cosmovisió religiosa. Com a mostra tenim aquesta pintura rupestre neolítica de la província de Terol, concretament de l'Abric de la Figuera, on apareix un cérvol de grans dimensions superposat a un arbre, del que pengen un parell d'homenets. A dalt de l'arbre hi ha una representació de forma ovalada i en el seu interior hi ha també una multitud de petits éssers humans. Per alguns ha estat interpretat com una representació de fertilitat humana i vegetal, per altres un ritual xamànic d'ascens a l'arbre còsmic. Tot plegat unes interessants relacions entre aquest animal sagrat des de antuvi com a vehicle de trànsit entre diversos estats.

    Un altre aspecte interessant és que entre els grecs i els romans al cérvol se li reconeixien certes qualitats "místiques", que s'exageraven per projecció psíquica. Entre aquestes condicions hi figurava l'atribució d'una saviesa instintiva pel reconeixement de plantes medicinals. Possiblement aquest caràcter i la visió de Sant Eustaqui va ser el que va fer que fos escollit per representar una famosa beguda  estomacal alemanya composta per 56 herbes.

     

      

    El mite d'Àrtemis i Acteó

    Tampoc podem deixar de costat un altre punt interessant sobre la figura del cérvol i la seva relació amb la Gran Mare. En aquest cas ens referim al seu rol de fill amant que acaba sent sacrificat. Aquesta relació ha estat exposada per molts autors; un dels més coneguts és James Frazer en la seva obra La branca daurada, o també apareix a l'obra més moderna d'Anne Baring i Jules Cashford, El  mite de la deessa. 

    Ens referim al mite de la Gran Mare que s'uneix al seu paredre en matrimoni sagrat per després ser sacrificat i que està recollit en el mite clàssic de la deessa grega Artemis (la Diana dels romans). Aquest conegut mite explica com Acteó, un gran caçador, va descobrir a la deessa verge Artemisa mentre aquesta s'estava banyant en un  llac, riu o font. La deessa de la caça, considerant que era un gran pecat haver observat com s'estava donant el seu bany sagrat totalment nua, va convertir a Acteó en un cèrvol. Els gossos d'Acteó el van destrossar a mossegades. 

    El moment en que Artemis-Diana es descoberta banyant-se per Acteó ha estat representat moltes vegades en l'art europeu. Baring i Cashford citen a Tàcit en el que en la seva obra Germania esmenta que el bany sagrat de la Deessa només podia ser vist per homes que estaven condemnats a morir. Les dues autores van més enllà i comparen la unió del cérvol i la cérvola, ja sigui com a representacions de la deessa i del seu fill-amant amb la festa minoica del matrimoni sagrat entre el déu brau i la deessa vaca, celebrat pel rei i la reina al reunir-se el sol i la lluna. 

    I finalment no podem obviar la referència que afegim sovint sobre alguna imatge de Mare de Déu trobada que pot tenir relació amb la cristianització de cultes pagans anteriors, en aquest cas el culte al cérvol. Tal com veurem en la llegenda de l'aparició d'aquesta Verge hi ha força similituds amb el mite d'Àrtemis i Acteó. Citem textualment la llegenda que apareix a l'obra de Joan Amades, Imatges de la Mare de Déu trobades a Catalunya.

    http://elsomnideladeessaterra.blogspot.com/

  • Cançons:

    Musica:

     

    VorAigua   Arbre caigut

    alide

  • Literatura:

    Poesia: 

     

    Anton Carrera   Aiguaneix

    EL PREU DE LA VIDA

    La vida val allò que se’n frueix:

    estones compartides d’alegria,

    períodes intensos de tendresa,

    instants en fer tangibles els projectes,

    el compromís en ferm de qui t’estima

    i ser, sense  adonar-te’n generós.

    Ja se sap: les disfresses es desfilen

    i els records no son gaire de fiar.

    Quan t’hi agafes els dits la vida val

    els dies de claror que es tornen pètals,

    la voluntat pot fer que els ulls fulgurin.

    La vida val allò que hem arriscat.


    Anton Carrera

  • Etnobotànica:

    LLORER

    Espècie: Laurus nobilis L.

    Era l’antic emblema dels herbolaris.

    Els antics grecs posaven branques de llorer sobre les portes, com signe de protecció, i fins fa pocs anys, el llorer beneït el Diumenge de Rams es guardava com a protector contra els llamps.

    El nom de batxiller significa coronat de llorer [Batxiller = Bacca laureus (baia de llorer)], significant distinció, saviesa i honor.

    lloguer

  • Etnopsicologia:

    EL REI CERVOL: Un altre mite de gran arrelament europeu, el déu cérvol s'estén des d'Irlanda fins a Romania, principalment per la zona habitada pel poble celta. El Rei Cervol s'erigeix com a rei de tots els animals salvatges del bosc. Novament ens trobem amb mites en què la hibridació entre animals i humans és palesa, hi ha imatges primitives de déus rostits amb cap d'home, adornats amb collarets i sostenint serps alhora cornudes. El Rei Cervol ens vincula de nou amb la fertilitat de la natura, ser un missatger dels déus, i la repetició de cicles anuals que garanteixen un ordre i una supervivència de la gent que habiten on acaben els boscos. Es relaciona el Rei Cérvol com a proveïdor de la banya de l'abundància en fastuosos banquets al bosc on tots els animals acudien a rendir-li pleitesia.

    La seva imponent presència i la seva agilitat al bosc els fa merèixer el títol de Rei o Déu del bosc. El Rei Cervol seria el consort de la mare naturalesa per garantir-ne els fruits. En ser la figura més representada a les restes trobades de la cultura celta, bé podria considerar-se el Rei Cérvol com a principal deïtat d'aquesta cultura. La similitud de les banyes del cérvol a les branques d'un arbre li donen encara més rellevància al mite, ja que l'arbre és un altre gran mite principal en múltiples cultures arreu del món. L'Arbre de la vida, l'Eix del món que vincula a la seva copa al món dels déus, al tronc al món de la natura i dels homes, i en les seves arrels trobem l'enllaç amb l'inframón. El Rei Cervol uneix múltiples significats esotèrics que donen una gran prevalença al seu mite.

    En èpoques més recents amb l'arribada del cristianisme, el mite del Rei Cérvol va evolucionar amb una creu entre les seves banyes en representació de l'arbre còsmic, i amb la seva figura adorant agenollada la Verge Maria com a substituta de la mare naturalesa. La figura del Rei Cérvol, a banda de protector del bosc i garant de la fertilitat i renovació de la natura, ens parla de sostenir un equilibri en allò salvatge i civilitzat per al bé de tots dos. Els mites de fertilitat no solien ser animals domèstics ja que es considerava una naturalesa salvatge i poderosa la responsable de tot això més enllà de les consideracions humanes. L'avenç tècnic de l'home ha fet perdre força tots els mites en què la natura dominava el cicle de la vida com el Rei Cérvol. Ara, l'home, és el que domina (teòricament) les forces de la natura al seu gust, veurem on ens porta això.

Rei Cervol 3
Rei Cervol 2
Rei Cervol 1