Cucallona
- Autoría: Evelí Adam Orriols
- Dimensions: Gran i lleugera 200 cm x 70 cm
- Materials constructius: Animes d'arrels de pi negre I roig
- Any de producció: 2016- 2024
- Municipi: Font Grossa Gombrèn
- Categoria elemental: Aigua, terra,aire
- Etnografia:
Cuc Cuca
“Animal reptador-com la serp -que habita sota terra;té relació amb la Mort- És mortífer , encomana podridura i anorrea alló que toca. S`anomena cuca, també genèricament qualsevol bestia fera. L`expressió de<< matar la cuca>> significava, entre els segadors, la sega de les últimes espigues. Al Ripollés hi posaven una llonganissa, fent de cuca. al crit de << A matar la cuca! >> tots alhora corrien per veure qui les segava; el vencedor tenia dret a tastar primer << El vi de la cuca>>, amb que l’amo convidava la quadrilla. Feien un ball rodó al voltant del darrer manat, tot cantant << Mori la cuca, que morí bé,/ que hi hagi una bona collita, que l’altre any la segaré>> La cuca era la forma popular d’ anomenar l’esperit del blat. A la Garrotxa feien el <<ball de la Cuca Fera>> al voltant de les darreres espigues ,mentre un segador feia de drac, amb la falç a les dents, procurant defensar-les. Al Penedes fedien també un << ball de la cuca>> amb dring de falç. Semblantment es feia en les veremes”.
Vegeu: Blat, 2; Cucala; Espiga; Fasos, Garba; Papu; Processó; Segar
Soler i Amigó, Joan. 1988 . Enciclopedia de la Fantasia Popular Catalana, (p. 191). Editorial Barcanova.
Categoria Elemental:
Aigua, terra,aire
- Cançons:
Música
- Literatura:
Poesia
PEIXOS
El meu desig és una aigua remota.
Fa camins incerts per una cova subterrània
i a vegades és tan tènue que ni jo sé on és…
Sort dels peixos fosforescents ,dins la fosca,
allò de mi impertorbable. Sort
d’estalactites que escriuen les nits, les tardes:
rellotges de pedra que esmicola
una explosió de llum:
les mans del saurí agiten l’ aigua.
Roser Iborra Plans
Només si no miro volen els ocells
Editat associació tapís 2022.
- Etnobotànica:
BLAVET
Espècie: Centaurea cyanus L.
Tant el nom de Centaure com el de Cyanus són noms mitològics grecs. El centaure Quiró fou qui ensenyà als humans l’ús de les plantes remeieres. I es diu que Zeus, el pare dels déus, va transformar-se en blavet per a seduir a Hera. La flor va esdevenir un símbol de l’amor i de la bellesa.
De sempre, s’ha considerat que el blavet alleujava la irritació ocular (els ulls vermells, per contraposició al blau de la flor) de manera que fins i tot en francès rep el nom de «Casse-lunettes» o trenca ulleres.
«N’hi ha una flor petitona
que blaveja dintre el blat,
sembla de raigs sa corona
que algun àngel ha deixat»
Jacint Verdaguer Lo cap blau
Actualment, és una planta en regressió degut a l’ús dels herbicides.

- Etnopsicologia:
LA COCOLLONA: La Cocollona és un ésser mitològic modern l'origen del qual és a la ciutat de Girona. En nom seu hi ha l'explicació del seu veritable ésser, una barreja entre cocodril i papallona . Explica la llegenda que prop del riu Onyar hi havia un convent de monges poc pietoses, per dir-ho suaument. Entre elles hi havia una jove novícia amb veritable vocació religiosa. Com que sempre estava recriminant a les seves companyes la seva conducta, farta d'ella la van tancar en una masmorra als soterranis del convent. El temps i la humitat van fer que a aquesta pietosa novícia li comencessin a sortir escates fins que es va convertir en un cocodril. Res d'això no va alterar no obstant la seva condició de dona creient i bondadosa. Com a premi a la seva constància i virtut, li van sorgir de l'esquena un parell de precioses ales de papallona. Després de morta, es diu que a les nits de lluna plena, les ànimes pures i sensibles com l'ànima de la novícia, poden veure l'etèria figura de la Cocollona volant per sobre del riu Onyar fins a la sortida del sol.
Un altre cop el mite alliçonador, ens recorda els avantatges de la virtut i com el bé acaba sempre triomfant. La Cocollona, com altres escultures creades per Evelí, ens remeten a una part de la mitologia relacionada amb la religió. Salvant les òbvies distàncies, la religió també és una mitologia relacionada amb la creació i l'existència de Déu. A banda de la seva lògica funció religiosa, té una part molt important també de sosteniment de l'ordre social, les amenaces de l'infern no són una qüestió fútil. La Cocollona ens parla d'aguantar circumstàncies terribles adverses sense trair una visió de santedat religiosa de la vida. El postergat paradís per a l'altra vida mentre es viu una vida de privacions en aquesta vall de llàgrimes, si no s'entén en la seva veritable essència, aquesta visió passa a formar part d'aquesta funció coercitiva del mite religiós.
La persona que va viure els mites del temps què estem parlant a relart, estava absolutament envoltada per matisos d'acer que construïen la seva realitat. Si anem a la mitologia d'alguns pobles que no van adoptar un punt monoteista del món, podem fer servir la seva visió de la realitat en tres mons: el món de dalt o dels déus, el món natural o dels homes, i l'inframón dels morts i dimonis. Les escultures d'Evelí Adam abracen tots els mites que unien els humans amb aquests tres mons.


















