Víbria
- Autoría: Eveli Adam Orriols
- Dimensions: 60 kg 1.5m x1,50
- Materials constructius: Arrels , anima de pi negre
- Any de producció: 2016
- Municipi: Campdevànol
- Etnografia:
Pensem que Daniel Rangil ho expressa de forma precisa i aclaridora:
EL MITE MÉS VELL
El nostre malvat drac neix amb l’heroi de les cavernes que el mata i creix amb les noves religions que inicien els sumeris i continuen els babilonis i cultures mediterrànies. El neolític porta una nova generació de déus que reflecteixen una nova mentalitat. L’home paleolític es veu a si mateix com una espècie més de la natura que, com la resta d’animals, s’alimenta dels fruits de la terra que recull i dels altres animals que captura. Res d’extraordinari: en aquella època, els humans fem gairebé el mateix que les altres bèsties.
Amb la revolució neolítica, el nostre paper canvia: passem de ser una espècie més a ser l’espècie capaç de dominar alguns aspectes de la natura. Ja no depenem exclusivament de la recol·lecció de fruits silvestres perquè hem descobert l’agricultura, ni de la cacera perquè ara tenim ramats.
El drac i el serpent, que ostentaven el poder sobre la natura a mercè de la qual estàvem totalment sotmesos, perden força quan l’home té una certa capacitat per dominar el món que l’envolta. A l’Èpopeia de Guilgameix, el serpent Kur és vençut per Enki, déu que transmetrà als sumeris el coneixement —agricultura, ramaderia, escriptura, arquitectura— que els portarà a la primera civilització. En la segona versió, Ninurta venç Kur i canalitza les aigües fins aleshores desastroses, fent possible els regadius i, per tant, l’agricultura. La babilònica Tiamat, fèrtil deessa de la mar i del caos convertida en serpent, mor a les mans de la nova generació de déus, del seu propi fill Marduk, que supera el caos de Tiamat posant ordre a l’univers, creant el cel, la terra i, finalment, l’home. Després, els hebreus copiaran aquest mite de la Creació fent-ne una versió pròpia en què la serp de l’Edèn simbolitza l’antiga religió i malda perquè Eva no se sotmeti al nou déu. S’ha acabat el temps dels déus híbrids, estranyes barreges de diversos animals en termes d’igualtat; els nous han de ser a imatge i semblança de l’espècie que s’ha erigit per damunt de la resta, a imatge i semblança de l’home.
A partir d’aquí, del drac amo i senyor dels fenòmens naturals només se’n conservarà la part destructiva, allò que de la natura els humans no poden controlar: inundacions, erupcions volcàniques, plagues als sembrats, aigües insalubres dels pantans... Segons Amades, en les processons que, d’ençà del segle V, es feien els tres dies anteriors a l’Ascensió per evitar les plagues dels camps, hi passejaven la figura d’un drac que el primer dia anava amb aire triomfant i el tercer, vençut. Els dracs de les llegendes medievals que tiranitzen els pobles solen viure en aigües pantanoses i cal foragitar-los per convertir-les en recurs de prosperitat per a la ciutat que vol créixer i progressar. De nou, antiga lluita pel control de l’aigua.
Els nous déus del cel i del sol s’imposen sobre les velles deesses de la terra i de la lluna perquè la humanitat es multiplica. Ja no som quatre gats sobre territoris infinits i despoblats; a l’edat del ferro, els grups humans són més grans i creixen els conflictes amb altres grups, l'avenç tecnològic dels metalls permet la fabricació d'armes més mortíferes i la pitjor amenaça ja no és la manca de cacera o les males collites, sinó l'atac d'enemics estran- gers. Canvien les pors i canvia la naturalesa dels déus, que ara han de ser forts, mascles, venjadors. Les deesses de l'harmonia amb la natura i la fertilitat són ara secundàries, perquè fertilitat i prosperitat continuen essent essencials, però queden relegades a un segon pla. Si els símbols de les velles divinitats eren ocells cap al més-enllà, arbres de la vida o serps que porten l'aigua, els de les noves són el llamp, el tro, el foc o l'espasa, armes de destrucció de l'enemic.
Rangil, Daniel. 2023. Mitologia dels Països Catalans. (P 136,137). Editorial Efados.
- Cançons:
Música:
Arrels XXI
- Literatura:
Poesia:
FLOR DE VILORDA
És una flor subterrània. Només creix a les torneries de fusta amb moltes hores de pols groga -pols de fusta de boix- que pesa a les teranyines del sostre i que torna opacs els vidres.
Neix dels encenalls més llargs de la vilorda: aquells que podrien ser un braçalet de tres voltes, prim com el paper de fumar, i olorós i humit de fusta verda. Ningú no ho veu, però l'encenall forada el terra com un filaberquí, i treu arrels i brotona un tros enllà, vora els feixos. Només fa una, sola flor groga, carnosa, amb olor de mantega. Esclata el dia que l'aprenent més novell es treu la bata fosca i s'espolsa els cabells, a l'hora de plegar, i s'adona satisfet que ja ha après una mica l'ofici.
Roser Iborra
Flors Ed. Tapis 2015 - Etnobotànica:
ORDI
Espècie: Hordeum vulgare L.
Segons el Deuteronomi 8:8, l'ordi és una de les «Set Espècies» de conreus que caracteritzen la fertilitat de la Terra Promesa de Canaan, i l'ordi té un paper prominent en els sacrificis israelites descrits al Pentateuc (per ex., Nombres 5:15).
Explica Ovidi que, quan Demèter estava buscant Persèfone, es va aturar a descansar a la casa d'un pagès i va apagar la seva set amb una beguda dolça d'ordi. Un nen que es deia Askalabos es va burlar de la seva fam i, enfadada, la deessa li va llançar la beguda, transformant-lo en un llangardaix. Les molles d'ordi es van convertir en les taques de la criatura.
UNES DITES:
Per Sant Jordi, mira l'ordi
Si plou per Sant Jordi, ni prunes ni ordi.
Per Sant Jordi vés a veure ton ordi;
si el trobes espigat,
a fi de maig te l'hauràs menjat
Si trona per Sant Jordi, blat, xeixa i ordi.
Per Sant Jordi l'espiga a l'ordi.
Dos mesos abans de Sant Jordi sembra el teu ordi.
- Etnopsicologia:
LA VÍBRIA: La Vibria és la femella del drac, compartint amb aquest la major part dels atributs típics. A diferència d'aquest, la Vibria té uns clars atributs femenins en forma de pits, i l'aparició d'escurçons sortint del ventre maternal. Té un caràcter ferotge i malvat i és un animal típic als bestiaris medievals. A l'art romànic se sol representar amb la seva part masculina en forma de cos de serp i cap d'home barbut, i ella amb cos de serp, el ventre obert del qual surten dos petits escurçons i cap de dona amb cabells llargs.
A banda del caràcter terrorífic, recordem que molts mites tenen una funció d'intermediació i simplificadora entre una energia inconscient molt poderosa i la vida diària. La Vibria encaixa perfectament com l'encarnació de la immensa energia que hi ha entre una mare i els fills. Una energia capaç de fer el que sigui per aconseguir la supervivència de la seva prole, com ens recorda una cèlebre frase d'una famosa presentadora de televisió. La Vibria té la determinació, ferocitat i atributs del drac en el seu vessant femení de protectora de la vida dels seus fills. Un mite amb una energia més forta fins i tot que la que socialment preval la supervivència del col·lectiu sobre l'individu. Una Víbria posaria la supervivència de la seva prole per sobre de la supervivència de la societat en què viu i fins i tot de si mateixa. Per això la necessitat del mite que avisa del perill d'una energia tan poderosa dins de la comunitat que fins i tot la pot destruir.
El mite de la Víbria i la seva ferocitat seria aplicable al de la deessa Kali de l'Índia, amb una faceta destructora, i una altra faceta maternal i creadora. El mite del femení com a donant i destructor de vida és una de les constants a tot el món en relacionar-se amb el pas de les estacions que destrueixen i creen vida. Als mites grecs la deessa Démeter creava vida quan estava amb la seva filla Persèfone a la primavera i l'estiu, i la destruïa quan baixava a l'inframón a estar amb el seu marit a la tardor i l'hivern. Un altre dels mites grecs més poderosos que ha arribat a nosaltres és el de Medea, que portada per una ira inconcebible davant la traïció del seu marit Jason, és capaç de matar la nova dona d'aquest i els seus fills. Aquí veiem el mite de la Vibria descontrolat amb els perills que això comporta.
La Víbria es considera el drac que va derrotar Sant Jordi a la cova de Sant Llorenç després de l'expulsió militar dels infidels. Aquí la Víbria estaria defensant els seus fills que havien estat expulsats pels cristians davant de Sant Jordi. Tot i el seu caràcter agressiu la Vbria s'ha incorporat en escuts heràldics i adorns religiosos potser pel seu caràcter de fera defensora maternal dels seus fills.

















