Pericó
- Autoría: Eveli Adam Orriols
- Dimensions: Petita 20kg
- Materials constructius: Base: corten. Escultura: ànima d’arrels de pi negre extret de sota el Puigmal a 1800 metres. I exposat a sol i serena.
- Any de producció: 2016 al 2024
- Municipi: Campdevànol
- Categoria elemental: Foc
- Etnografia:
Hem de donar les gràcies al mestre Joan Soler i Amigó sense ell aquest personatge l’ haguessin perdut.
Pericó, Pericot
Ésser mític, geni dels metalls al Ripollès i a la Cerdanya. És l’ànima del ferro, menut i gairebé invisible, però quan se’l deixa escaldar, s’enfada i salta entre les flames i creix fins a tornar-se un gegant enorme, de ferro massís, que aixafa i esmicola tot allò que toca i arreu on passa Fargaires i ferrers, abans de començar la feina, donaven tres cops de mall sobre l’enclusa en el seu nom (Aquest triple replic també es diu que és per refermar les lleves de les cadenes que lliguen el diable, a fi que no es pugui escapar). També és conegut com el Peranton.
Vegeu: Ferrer, Ferro, Geni, Minairo, Nan.
Soler i Amigó, Joan. 1988 . Enciclopedia de la Fantasia Popular Catalana, (p. 566)Editorial Barcanova .
- Cançons:
Música:
Tururut Bonaigua
Pericon d’en Peret
- Literatura:
Poesia:
DURAR
(a L’Eudald Carbonell i Roura, arqueòleg i pensador, pels dies a Atapuerca)
Hem estat sabedors de nosaltres mateixos.
Quan baixaren dels arbres i es posaren dempeus
els homínids pogueren per atzar sobreviure.
Descobriren la forma de poder subsistir
i van rompre afeblits els lligams ancestrals.
Quan mancaren els fruits van menjar la carronya
que els carnívors deixaven: s’enriquir la dieta
i el cervell va augmentar-los amb la dosi proteica.
La duresa del medi els tornà vulnerables
i fuguiren en clans cap a llocs més propicis.
Hàbils cops repetits, xocs de còdol amb còdol,
produïren les eines que els serien molt útils
per tallar pell i carn de la peça caçada.
Quan sortiren de l’Àfrica cap a terres plurals,
més enllà de les aigües, descobriren el món.
Aïllaren el foc, en perderen la por
el saberen emprar i també produir-lo.
El talent es demostra si resulta eficaç:
A l’entorn de fogueres s’enfortiren els vincles,
combateren el fred, allunyaren les feres
i van ser solidaris mitjançant el llenguatge.
Amb la canya d’un fèmur feren sons musicals,
enterraren els morts i pintaren en coves.
Mandíbules i cranis que els sediments conserven,
vestigis del que foren, brancams que s’extingiren,
espècimens humans en èpoques hostils
amb cicles naturals difícils d’adaptar-s’hi.
Han calgut, pel cap baix, dos milers de mil·lennis
per poder pervenir on som ara nosaltres.
Som els últims homínids que queden al planeta!
Si primer fou l’atzar que marcava les pautes
la raó fixarà l’avenir de l’espècie
i ens caldrà ser molt crítics si volem perdurar.
Anton Carrera
Sant Julià de Vilatorta, 31 de desembre 2019.
- Història:
L'ús remeier de l’hipèric es coneix des de l’antiguitat, sobretot per curar les ferides, com descriuen Plini i Dioscòrides, a les seves obres.
Fou un component habitual dels beuratges o preparats antics com les teriaques de Mitridates VI Eupator (121 – 63 aC), o del romà Cels.
Un ús popular molt conegut era l’extracte oliós conegut amb el nom d’oli de Sant Joan, que sembla ser era un tractament usual per a curar les ferides dels militars pertanyents a la «Sobirà Orde Militar i Hospitaler de Sant Joan de Jerusalem, de Rodes i de Malta» o altrament anomenats cavallers de l’Orde de Sant Joan de Jerusalem.
- Etnobotànica:
Hipèric o pericó o herba de Sant Joan
Espècie: Hipericum perforatum L.
Entre els celtes, es deia que aquells que portessin males intencions, fossin fades, follets, mags, bruixes o bruixots no entrarien en una casa on les finestres estiguessin protegides per rams d'hipèric.
A l'edat mitjana es cremava en les cases en les quals es creia que hi havia entrat el dimoni, i era coneguda com a Fuga daemonium (espantadimonis). També va fer-se servir com a talismà, però calia escriure la següent fórmula màgica:
SATOR / AREPO / TENET / OPERA / ROTAS
que és capicua i pot llegir-se en els dos sentits… Aquesta fórmula, cosida a una tros de cuir amb una rameta de pericó, descobria la Etnografía (2)His Identitat d’una bruixa.
També es diu que curaria la melangia i atrauria l'amor.
Posada sota el coixí, s’assegurava que coneixerien, en somnis, els nostres pròxims amants.
OLI DE COP
La fórmula més coneguda per fer l’oli d’hipèric (o de pericó o «oli de cop» a casa nostra) consisteix a deixar macerar uns cent grams de summitats florides fresques en un litre d’oli vegetal (d’oliva, d'ametlles…) entre nou i quaranta dies «a sol i serena» (és a dir, que rebi la llum i la calor de dia i la foscor i la fresca de nit). Passats aquests dies, observarem que el macerat ha agafat un color vermell fosc. Per acabar, ens caldrà filtrar el preparat que guardarem en un lloc frescal i fosc, fins al moment de fer-ne ús.
Ens servirà per a reduir la inflamació i els hematomes dels possibles cops que ens puguin afectar, per alleujar cremades lleus…
UNA DITA
Qui té oli de pericó, no l’hi cal metge ni doctor

- Etnopsicologia:
EL PERICÓ: El Pericó és un geni mitològic del metall a la zona del Ripollès i la Cerdanya. És molt petit, gairebé invisible i molt mentider. Quan s'enfada salta al foc i creix fins a esdevenir un gegant de metall massís que arrasa amb tot. Així com els traginers comptaven les seves mules per evitar que s'infiltrés una Muladona entre elles, els ferrers colpejaven tres vegades la seva enclusa per assegurar-se que el Pericó no s'amagués dins.
El mite del Pericó ens remet a una faceta més psicològica de l'ésser humà. Amb què podem associar una faceta de l'ésser humà que per una petita espurna pot convertir-lo en un ésser de foc que arrasa i aixafa amb tot? L'opció més probable és la ira, precisament un dels capitals pecats. La ira sola, o associada amb la violència, és un tema de gravíssimes conseqüències personals i socials. La ira s'associa amb la calor, els cops, la destrucció pel foc de la ràbia i les terribles conseqüències de l'ús tallant del metall. Per tot això, el Pericó s'associa directament amb el treball del ferrer, que reuneix totes aquestes característiques.
Recordem que el mite ha de ser eminentment pràctic i útil, per això duri segles i perduri en societats que no es poden permetre sostenir energèticament temes superflus. El Pericó serveix d'advertiment a aquelles persones que són dominades per la ràbia portant conseqüències al seu entorn i a elles mateixes. Novament l'estabilitat del col·lectiu és la llosa que aixafa qualsevol comportament que surti de la norma i amenaci l'estabilitat social. Generalitzant, aquest mite seria més aplicable a homes adults com a avís admonitori del seu comportament antisocial.
L'enllaç del Pericó amb el seu caràcter mentider i esquiu és una constant en múltiples cultures, per exemple el déu Loki a la cultura nòrdica o el semidéu Maui a l'hawaiana. Cap d'ells no està associat directament amb el mal, sinó més aviat amb l'astúcia, la murrieria, o directament aprofitar-se de la innocència de l'altre. Els contes i les faules que parlen de l'astúcia de la guineu són una extensió del mateix tema. Tots inciten l'home a una actitud expectant i atenta davant les circumstàncies del món. Són una crida al despertar, a espavilar, a l'evolució, a no acontentar-se amb l'aclaparadora rutina anual d'una societat basada en la supervivència. Com ens recorda la frase que al meu poble n'hi ha un que és llest i en viu.
Així mateix, l'associació de la ira i la mentida al Pericó no és fútil. La fiabilitat d'una persona, el compliment de la seva paraula, era un dels béns més preuats i valorats als pobles de muntanya. Un tracte sagrat, el compliment d'un contracte oral, són característiques imprescindibles en societats basades en la cooperació atesa L'escassetat de recursos. Per exemple, si quedaves per llaurar el teu camp amb l'amo de la junta de bous i aquest no apareixia, aquesta persona deixava de ser fiable. Si el col·lectiu perdia la confiança en un membre i, per extensió, en una família, l'ostracisme social podia tenir conseqüències molt greus.
Per tot això, el Pericó engloba una sèrie de característiques molt importants per a la cohesió de la comunitat. Ens parla de les greus conseqüències de la mentida i de les greus conseqüències de la ira. Novament el mite és una bandera vermella per trucar a l'ordre des d'un personatge mitològic a persones díscoles. Si aquesta mateixa crida a l’ordre es produeix a nivell personal, pot haver-hi una reacció directa contra la persona que crida l’atenció. Si és el mite el que es fa servir com a intermediari a l'hora de retreure un comportament: “T'estàs portant com un Pericó”, ja és el col·lectiu el que t'està retret i no una persona concreta. Aquest clar missatge de retret col·lectiu, comprensible perfectament per qualsevol membre de la mateixa cultura, és una de les principals característiques de la utilitat del mite.

















